Programm 2013

Rolf Aigner / Wolfgang Kammerer

land- and sea-pieces / from the collection

Ausstellung| 24. 11. 2013 - 22. 12. 2013

opening hours: Sa, So 14 - 18 Uhr

opening: 23.11.2013 um 18 Uhr einleitende Worte: Peter Zawrel
curator: alien productions

In their joint exhibition, Rolf Aigner and Wolfgang Kammerer will present nature photography of different provenience. While Aigner produces his own work in front of a conceptual background, Kammerer works exclusively with found material.

Originally a concept taken from marine painting, the model of a “Seestück” or “sea-piece” serves as a starting point for Rolf Aigner’s photo work, where this designation is ironically undermined and extended to sections of nature and landscape in general, which contain water (=sea) in various surface forms and states of aggregation. And then, those sea-pieces are juxtaposed with a counter-world of landscape sections on dry land.

Wolfgang Kammererstarted to collect historical photographs more than ten years ago, concentrating on the landscape photography (in its broadest sense) of the Interwar period. Over the course of the years, a substantial collection has developed which contains famous names as well as snapshots by unknown amateurs. In the current exhibition, this collection will be presented to the public for the first time ever.

artists:

Wolfgang Kammerer

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born: 1952
nationality: Austria
lives in: Gresten/NÖ

Born in Scheibbs, Lower Austria, in 1952 From 1971 - 1977 study of medicine at Vienna University; 1977 graduation, Dr med Since 1980 General Practitioner in Gresten, Lower Austria Since the beginning of the 1980\'s growing interest and autodidactic approach to photography as art; consecutive participation and formation in numerous workshops and masterclasses of renowned photgraphers and visual artists Numerous exhibitions and partcipations thereof; twice nominated for the \"Rupertinum Fotopreis\", Salzburg Extensive treatment of the topic of history & theory of photography Collector of historical photograhs, specializing in the landscape photography between World Wars I & II Artist\'s statement: In all my photographical work so far - just like in my current collecting activities - the topic of recollection and the critical reflection of the question which part the medium of photography plays in this respect have been of crucial importance to me. The topos of landscape - since its beginning a central motif in the new visual medium - serves as a means to combine these two fields of activities, both as the subject of photography and a mirror of the soul of those who have treated it in such diverse manner (\"inner landscape\").

Rolf Aigner

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born: 1957
nationality: Austria
lives in: St. Peter i.d. Au (NÖ)
e-mail: rolf.aigner@gmx.at

Geb. 1957 in Göstling a.d. Ybbs (NÖ); lebt in St. Peter i.d. Au (NÖ).

Während des Studiums (1972-76 Literatur- und Sprachwissenschaft in Wien und Brüssel)Beginn der der künstlerischen und theoretischen Auseinandersetzung mit Fotografie (erste Ausstellung in Brüssel, Université Libre). Anfang der 80er Jahre engagiert sich Aigner im "Verein zur Förderung künstlerischer Fotografie" für die Gründung der "Fotogalerie Wien" im WUK und für eine "neue Fotografie". Gleichzeitig tritt er mit seinem ersten, 1975-84 entstehenden Portfolio "Heimatkunde. Fotos aus der Provinz" hervor. Geschult an der strukturalistischen Ethnologie Claude Levi-Strauss' (Aigners Diplomarbeit befaßte sich mit dem Mythos im Denken von Levi-Strauss), gestaltet Aigner das Bildinventar seiner Heimat neu. In den folgenden Portfolios, die über mehrere Jahre parallelverschoben entstehen und deren Bildmaterial zunehmend variabel eingesetzt wird, verschiebt sich die Perspektive von der Natur und Gesellschaft ("Politische Plakate", 1983/86, "Naturgeschichte" 1985/87) über eine Untersuchung des Mediums als Medienkritik ("Bildersturm" 1984/92, "Bilderflut I-V", seit 1986) zu einer wechselseitigen Durchdringung von Bilderwelten ("Déja vu'" 1988/92, "simultan", seit 1988), wobei die Montage der Fotos zueinander immer wichtiger wird. Zuletzt hat sich Aigner theoretisch wie praktisch mit den Anfängen der Landschafts- und Reisefotografie im 19.Jahrhundert sowie mit alten, bei der Entstehung des Mediums verwendeten Verfahren beschäftigt, die er in neue Anwendungsverfahren überzuführen versucht.

1992 Staatsstipendium für Fotografie,1996 Londonstipendium;

AUSSTELLUNGEN / Beteiligungen (Auswahl):
1991 "Im Bilde", Galerie der Stadt Prag
1992 Beteiligung am Rupertinum Fotopreis 1991
1993 "Wahre Begebenheiten", Art Frankfurt und Galerie Fotohof, Salzburg; "simultan", Blau-Gelbe Galerie Wien
1994 "Fotografia Austriaca", Galleria Sagittario, Pordenone; "FotoAlbum" (Austria), ARTprop, Mercer Street New York
1995 "Hier und Da. Topographien", Galerie Faber, Wien; "Fisch & Fleisch. Photographie aus Österreich 1945-95", Kunsthalle Krems
1996 "Fotografien zur österreichischen Geschichte", FLUSS, Schloß Wolkersdorf
1997 "Hier und Da im Anderswo", Photographien mit Essay von Diethard Leopold publiziert in "EIKON. Collected Photography"
1998 Galerie "Inder Brücke" - FLUSS, St. Pölten; "Natur-Vegetation", Fotogalerie Wien
1999 Iokaste 2000 – eine fotografische Exkursion entlang der Nabelschnur; Schloss Wolkersdorf, N.Ö.
2000 Photographie - die Sammlung, Neue Galerie der Stadt Linz. Romstipendium des Bundeskanzleramtes.
2001 Rom – Paris – London – New York. Auslandsstipendien. Rolf Aigner, Renate Bertlmann, Thomas Freiler, Robert F. Hammerstiel, Leo Kandl, Robert Zahornicky, Helmut Kandl. Schloss Wolkersdorf, N.Ö.
Positionen. Österreichische Fotografie Ost: Rolf Aigner, Leo Kandl, Elfriede Mejchar, Schloss St.Peter / Au
2003 Spuren des Lichts – Fotografie. NÖ Dokumentationszentrum für Moderne Kunst, St. Pölten
2004 Rolf Aigner: intérieur / extérieur. Farbphotographie. Pulverturm, Scheibbs, N.Ö.
2006 panorama 06 – aktuelle Arbeiten von FLUSS-Mitgliedern, Schloss Wolkersdorf, N.Ö.
2007 Landschaft. Zwei Sammlungen. Fotografie aus drei Jahrhunderten. Kulturfabrik Hainburg.